Коментари и мнения

"Не се страхувай да се опиташ да правиш това, в което не си професионалист. Все пак, Ноевия ковчег е построен от пълен аматьор, а "Титаник" - от топ-професионалисти, а резултатите са ясни на всички..."

ТОПРЕЦЕПТИТЕ МИ търсете с търсачката на блога, на "топ-рецепти".

Омръзна ми да пиша, че в Интернет не е прието да се контактува на "Вие", затова още в началото на блога си ви моля да контактувате с мен на "ти", за което ще ви бъда благодарен...:)) А пък, ако контактувате с имената си, а не ми пишете като "анонимен", ще бъда направо щастлив...

За контакти със Sapiens или задаване на персонални въпроси и коментари - l.dontchev@gmail.com или Skype lubomir.dontchev

25 септември 2010 г.

Червено цвекло с хрянов сос

Аз съм много голям почитател на хряна.
Хряновите пасти, които се продават в България нямат нищо общо с действителността.
Много неприятно и достатъчно трудно е настъргването на достатъчно количество хрян, но резултатът напълно си заслужава.
Когато реша да направя паста от хрян, най-трудното винаги е настъргването.
След това слагам в настъргания хрян определено количество сол, зехтин, лимонов сок, една кисела ябълка, настъргана на най-ситно, до пюре, захар, филия сух бял хляб, накиснат в прясно мляко и изстискан не много усърдно. Всичко се разбива с вилица много добре, но не и с пасатор.

ЧЕРВЕНО ЦВЕКЛО С ХРЯНОВ СОС
Червеното цвекло, както и всички видове цвекла, е доста трудно смилаемо и затруднява стомаха.
Само хора с напълно здрав стомах могат да си позволят да го консумират сурово, настъргао на салата. Затова обикновено се вари или пече.
Как става това.
Аз го варя в тенджера под налягане, като се слага вода да го покрие и супена лъжица оцет. Ако, недай си боже, сложиш сол, целият цвят преминава в течността и цвеклото става бледолико, обезцветява се и заприличва на ряпа. Нищо му няма на вкуса, но става гадно на цвят...
След като го свариш - 20-30 мин. на слаб огън, изливаш водата и го оставяш да поизстине. Обелваш го старателно - много лесно се бели.
Сега вече го оставяш да изстине напълно.
Оттам нататък можеш да го нарежеш на филийки, на кубчета, да го настържеш на едро ренде.
Можеш да го залееш със зехтин и лимон, сол и малко чесън.
Можеш да сложиш и майонеза.
Но най-доброто е да направиш сос от хрян и да го залееш.
Така си отиват цвеклото с хряна, като че са родени едно за друго.
Някъде бях писал за сос от хрян, сега ме мързи да го търся, пък и пустото дирене рядко работи.
Значи : По-голям корен от хрян (малките са по-хубави, но не са удобни за стъргане) се настъргва на много ситно ренде.
Този процес е тотално мазохистичен, що сълзи и сополи се леят, да не ти споменавам...
Обаче пък прочиства и белите ти дробове, и носоглътката.
След като го настържеш, го разбъркваш с лимонов сок, сол, филия сух бял хляб, натопен в прясно мляко и леко изстискан, една кисела ябълка, също настъргана на много ситно ренде до пюре, захар, зехтин или олио.
Всичко се разбива с вилица или домакинска тел за яйца, може и с пасатор.
Това е т.н. хрянов сос.
Можеш да си го сложиш в бурканче в хладилника, има голяма трайност, разкошен е за супи от всякакъв вид.
За да се намали лютивината му, може част от него да смесиш със сметана или майонеза и така да полееш цвеклото.

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Моля, коментирайте рецептите ми!
Sapiens